Panel 7 - O TREBALLO SUYO

     
Morro-talón en a carrera
Fuen Ikerzaleak
  As españolas treballaban toas chuntas, recibiban a paga o cabo semana; comencipiaban a treballa dende as 7 enta as 7 de tardes, a veces dica as 8 cuando bistaba más treballo; dica o sábado.
Yeran pagadas “a la pieza” y as Mauleonesas a la chornada. Se lis pagaba por o treballo que feban, cuanto mas treballaban más ganaban. Se ganaba más y con ixe cauquerre se pagaban a cama, y a chenta y agún escusaban. Pa plegá ta o cabo de mes muitas feban treballo de “lexiva” y costura.
Cuando tornaban chorrontaban que a vida yera difícil y que os piós treballos yeran pa ellas, as emigrans.

  En os años 30 bistió una crisis muito gran. En noviembre de 1928 as treballadoras ficioron huelga; en agosto de 1929 de 15 días, en otoño de 1931 tres meses paran o treballo en a fábricas.

  A alpargata yera una industria muito estacional, os horarios de treballo yera flexibles en a chornada, a semana o añada , dependeba d, os pedius. A periodos de muito treballo seguiban otros en do se treballaba 3 dias, 2 dias, 1 dia o zarrapita.

  Antis de 1936 con a ley de 40 horas no teneban dreito a tomá un bocau, pero en bellas fábricas se podeba fé ¼ d, hora de pausa. O normal yera
12 horas por dia y meya hora pa chentá un bocau. As condicions yeran malas, zarrapita de duchas, ni de lavabos. A situacion comencipió a mejorá en el 36, antís zarrapita”.

  “En casa Béguerie se comencipiaba a las 7, se feba una pausa de meya hora a las 8; os hombres saliban, as mullés no, se quedaban en a fábrica.
Ellos ubrían o mendrugo de pan y calaban 2 sardinas en aceite que chentaban allí, sobre l’acera sentaus o de pie. Se ganaba 1,60 F por día, ixo dica cuasi 1914; bellos obreros mas cualificaus ganaban una miqueta mas”.

 
  En os años 1909-1930 bistaba diferencias; bistaba obreros pagaus a la hora, otros a destajo, otros al mes como de mantenimiento, mecanicos, capataces, empleaus... En bellas fábricas se teneba en cuenta a antiguedá, en otras no; as mullés a igual treballo ganaban menos qu, os hombres, a diferencia yera de un 30 % a un 50%. En 1939 un güen obrero ganaba 40 F al día. No ganaban muito, pero teneban o treballo en casa “Bout et talon” (punta y talón), un huerto, os cochins… Bistaba treballos chicorrons como o bosque, asina que o treballo en casa yera una aduya. Os fillos de campesinos, dende chicorrons, feban treballos: conduci os animals, guarda-los, trayé agua, cortá leña. As mulles yeran as que mas treballaban, a fábrica, a casa, a chenta, a colada y os ninos.

  En 1917 os obreros, mayoria de mulles y españols sufriban porque a guerra duraba y os precios subiban; a huelga comencipio en marzo, se clamo a la tropa os senegaleses (os negros) ; bistaba manifestacions, os obreros saliban tas carreras cantando, a veces a Internacional, crebaban cristals d’as fábricas, pediban aumento de salario

  En Mauleón o treballo de sandaliero se continaba de pais a fillos. Antis de 1939- 45 pocos agricultós veniban a treballá enta fábrica, pero a parti de 1950 si lo fan en lugá de ise-en ta América, París o Burdeos; nesecitaban cauquerre pa mecanizase.

  As zagueras golondrinas plegoron ta Mauleón en 1930, dica antonzes, iban y tornaban pero dimpués 1930 a industria alpargatera bajo muito. Bistaba poco treballo, asina que yera mejo deja-lis o treballo as mulles de Mauleón pa que no tenieran que ise-ne ta otros lugás pa treballa.