Panel 2 - MAULEON UNA MIQUETA DE HISTORIA

     

  Fábrica trenzau y filau Beguerie (Fuen. Ikerzaleak)

  Fachada fábrica Cherbero (Fuen. Ikerzaleak)

  Obreras souletinas y españolas (Fuen. Ikerzaleak)

  Obreros souletins y españols (Fuen. Ikerzaleak)

 

  A metá d’o sieglo XIX, Mauleón viviba d’agricultura, d’o artesanau y d’o comercio.
De 1850 a 1880 ye o tiempo d’a fábrica: Cuando este sistema comencipio a implantase en Soule, ya existiba una tradición artesanal fortal ( cultura de lino y de cáñamo; filau y texido; filadós y texedós, zapateros, pantufleros, leñadós, costureras, peons… Tos llevaban una vida muito deficil, agún más por a crisis d’o artesanado textil en a región y a crisis agricola.

  En 1854, 500 personas treballaban en a alpargata en Mauleón y alredós, o treballo yera facil y ascape, os utils sencillos, mano de obra acostumbrada a una vida fortal que se contentaban con poqueta cosa, “yera mejó poco que nada”

  To se feba a mano, o treballo se pagaba “a la pieza”; tos os que viviban en a casa treballaban: a mai fendo a chenta y cudiando crios; o pai y os fillos dende que se feban grans pa asegurá a subsistencia, escusando muito ; comeban pan, verduras, tortas de maiz, purés (papillas), leche, güegos, casi nunca carne a no sé que tenieran un cochin; zarrapita de café, una miqueta de vino y muita agua .

  Se contina o treballo a domicilio, as materias primas llevadas por carretas tiradas por abríos o por o gran auto, clamau, camión de 4 ruedas tirau por caballerías. A mas solo os lugás vecins mandaban treballadós as fábricas.
Durante a primé guerra mundial os españols continoron yendo a treballá ta Mauleón, feba falta busca-los en Roncal, Isaba…; durante a segunda guerra mundial bistió dificultás d, aprovisionamiento de materias primas.
  A partí de 1968, os portugueses remplazoron a os españols en a inmigración. A fabricación d’alpargatas bajó debiu a competencia d’as grans fabricas que naxioron en Europa a partí d, a segunda metá d, o sieglo XX; en Mauleón en 1977, 1.500 treballadós d, un total de 2.524 continaban treballando en este sectó ; asina que , mas d’a metá d’o empleo que bistaba en a ciudá, treballaba en o calzau.